عضو شورای شهر مشهد: نگاه شهید رئیسی حمایت از محرومان بود آماده باش سازمان آتش نشانی مشهد برای مراسم تشییع رییس جمهور شهید ایران اکران تصویر شهید آیت الله رئیسی در قاب مفاخر شهری مشهد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیامد‌های نبود تمرکز در تصمیم گیری!

  • کد خبر: ۸۴۵۷۶
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
پیامد‌های نبود تمرکز در تصمیم گیری!
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند شانزدهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «افزایش اختیارات مدیران صف به جای تمرکز در تصمیم گیری در رده‌های ستادی» بیان شده است. مدیریت شهری امروز با پیچیدگی فراوان فرایند‌ها و گستردگی خدمات روبه روست. در سال‌های گذشته دامنه اختیارات مدیران شهری بسیار افزایش یافته است، اما ۲ مسئله مهم وجود دارد که مدیریت شهری را تا رسیدن به عملکرد مطلوب با چالش‌های فراوانی روبه رو کرده است:

اول اینکه با وجود همه اختیاراتی که به شهرداری‌ها واگذار شده است، تا رسیدن به مدیریت واحد شهری فاصله زیادی داریم. تا زمانی هم که این اتفاق رخ ندهد، بسیاری از امور گرفتار موازی کاری یا ناهماهنگی خواهد شد. به بیان دیگر، عرصه‌های گسترده‌ای وجود دارد که مسئولیت آن نوشته یا نانوشته برعهده مدیریت شهری است، ولی اختیارات تصمیم گیری آن با نهاد دیگری است.

دوم هم بحث اعتبارات است. به هرحال، مسئولیت باید با اختیارات و امکانات هماهنگ باشد. در ارتباط با درآمد‌های شهری در سال‌های گذشته هم خلأ‌های قانونی فراوانی وجود دارد؛ دولت‌ها معمولا در پرداخت بدهی هایشان به شهرداری‌ها یا پرداخت حقوق قانونی آن‌ها کم کاری فراوانی کرد ه اند و از سویی ردیف‌های مهم درآمدی وجود دارد که هنوز به دلایلی عملیاتی نشده است.

این درحالی است که شهرداری‌های کلان شهر‌ها عرصه‌های اجرایی بسیار گسترده با تکثر، تنوع و پیچیدگی فراوان پیش رو دارند که می‌بایست برای رتق وفتق آن تلاش کنند. ازهمین رو سازمان دهی و تفکیک دوایر سازمانی در شهرداری‌ها به گونه‌ای انجام شده است که معاونت ها، ادارات کل، مناطق و سازمان‌های متعددی شکل گرفته اند که در پهنای جغرافیایی شهر فعالیت می‌کنند و به خدمت رسانی مشغول اند.

اگر قرار باشد در عین پراکندگی جغرافیایی و تنوع و تکثری که در نحوه و جنس خدمات وجود دارد، اختیارات مدیران صفی محدود باشد، روند امور با کندی روبه رو و از کیفیت آن کاسته خواهد شد؛ بنابراین ضروری است با ترسیم روند‌های قانونی و تفویض اختیارات حداکثری در صف مدیریت، هم آن‌ها را در ارائه مطلوب و بهنگام خدمات یاری کرد و هم زمان بیشتری برای مدیران ستادی برای فکر، برنامه و امور راهبردی به وجود آورد.

امری که مقرر است با چرخش تحول آفرین در دوره ششم شورای اسلامی شهر بدان توجه ویژه‌ای شود و بدین ترتیب، زمینه کیفی سازی هرچه بیشتر خدمات و چابکی و چالاکی سازمانی فراهم شود. علاوه بر این، چنین رویکردی انگیزه کارکنان را افزایش خواهد داد و زمینه بروز استعداد‌ها و صلاحیت‌های آن‌ها و بهره مندی از علایق و سلایق متنوع را ایجاد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->